Jul jul jao!

Hej, ni trogna fyra stabila läsare som gått in här vareviga dag sen jag bloggade sist! Nu är jag tillbaka i Malmö och tänker berätta allt. Eller ja, åtminstone det jag vill berätta.
 
Den 23 december hade vi examination på morgonen och efter det tog jag en julfika med Joséphine. Åkte sedan hem och packade lite för kl 15.05 (alltså inte 15.11 som jag hela tiden gått omkring och trott) rullade tåget från Malmö mot Nässjö. Där hade jag nästan en timmes väntetid men den tiden gick faktiskt förvånansvärt fort. Sen buss till Vimmerby där jag med uppmött av Anton, Lina och mamma och så mös vi med glögg och pepparkakor och klipptomtar hela kvällen.
Anton hade fått ett annorlunda julkort så jag fick äran att pyssla med det – här är resultatet: en klipptomte!
 
Fina julgranen och alla klappar under!
 
Den 24 december var det som bekant julafton. Anton åkte iväg till Västervik för att jobba, präst som han som bekant är, så jag, mamma och Lina fick roa oss på egen hand under förmiddagen. Vi gick till exempel på julspel i Vimmerby kyrka. Vi var väldigt spända eftersom det enligt beskrivningen skulle bjuda på "julspel med riktig bebis och levande djur" men det där levande djuret som jag trodde skulle vara typ ett får eller så, det var en hund. Så inte så coolt. Fint och krispigt väder var det i alla fall. Och precis lagom till Kalle Anka sen på eftermiddagen började det snöa! Ni kan tro att jag blev glad! Eftermiddagen bjöd sedan på sång och musik och Karl-Bertil Jonsson och därefter julklappsutdelning. Vi satt allihop på varsin kudde runt granen och delade ut julklappar till var och en. Jag fick bland annat en termos och två Astrid Lindgren-böcker! Kvällen fortsatte med att vi fick besök av en tomte som spelade saxofon! Det var Linas duokompanjon Sigge, haha så sjukt random. Sen var vi trötta så alla gick och la sig, men jag smög in och satte mig på toalettgolvet där jag pratade i telefon med Niklas en kort stund. Mysigt.
Julselfie!
 
Vädret i början av dagen.
 
Dukningen.
Lunchselfie!
 
Även vi fick julesnö!
 
Och tomtebesök!
 
På juldagen den 25 december åkte vi iväg till ett stort hus utanför Vetlanda. Där bor Peters syster Anna med sin man Markus och sina barn Elia och Ebba. Där fanns också min syster Lisa, hennes man Peter och mina syskonbarn Hilmer och Hedvig som också var nere i Småland (psst, Småland är ett jättedåligt namn för Småland är faktiskt väldigt stort – tror vi åkte bil nästan tre timmar om dagen för att ta oss någonstans) för att fira jul! Åh, så roligt det var att träffa dem. Och så var det förstås kul att träffa Lisas ingifta släkt också. Hann även med en kort promenad i vackervädret och kylan, så härligt.
På väg till Vetlanda, stört vackert.
 
Myshäng framför Flygplan.
 
Annandag jul den 26 december var vi bjudna till Huskvarna där Linas syster Emmy fyllde år och bjöd på pajkalas. Så himla goda pajer och himla trevligt sällskap också. Även Antons ingifta släkt är en väldigt trevlig skara.
Huskvarna med utsikt över Vättern.
 
Den 27 december åkte jag och mamma med Anton till Västervik och gick på mellandagsrean där medan Anton jobbade. Eller, egentligen började vi med lunch på Guldkant och sen gick vi på mellandagsrean. Jag köpte ett jättefint lyxigt bäddset och en fin vit stickad tröja. När Anton slutat jobba åkte vi till Oskarshamn där vi åt middag på Harrys. På kvällen spelade Lina på en julkonsert i Oskarshamns kyrka och det var totalgrymt.
Mamma på Guldkant i Västervik där vi åt lunch.
 
Utsikten ut mot östkusten. (Västervik är likt Småland också ett sjukt missvisande namn.)
 
Julkonsert i Oskarshamns kyrka med sångkvartetten Four Real och allas vår Lina på piano och kontrabas.
 
Den 28 december tog jag mitt pick och pack, sa hejdå till mamma och Lina och följde med Anton till jobbet i Västervik. Sen burnade vi tillbaka till Vimmerby och jag hoppade på bussen som skulle ta mig till Jönköping. Byte. Mot Göteborg! Haha, det var verkligen från kust till kust. Mötte upp Niklas på Nils Ericsonterminalen efter åtta dagar utan honom och oj, ett sådant fint återseende. Sen gick vi hem till Niklas pappa Staffan där jag fick träffa Åsa och Johan, Niklas lillebror. Blev sen bjuden på pulled pork och potatismos, hur gott som helst! Hela kvällen sen var vi bara hemma och umgicks allihopa och jag somnade som en stock vid halv tolv.
Alltså vinterlandet? Narnia?
 
Den 29 december gick jag, Niklas och Johan på mellandagsrean i Nordstan och när killarna ville gå hem stannade jag kvar en stund. På eftermiddagen träffade jag Johanna och Josefin som jag gick Fridhem med och det var så sjukt trevligt och mysigt. När jag hade träffat dem gick jag en stund till på stan och sen gick jag tillbaka till Friggagatan.
Josefin och Johanna!
 
Idag gick min och Niklas buss tillbaka till Malmö 14.20 och hej bara, så smidigt det var. Vi var till och med en kvart tidiga så tror det tog fyra timmar blankt att ta sig från Göteborg till min lägenhet. Vad kvällen kommer bjuda på vet jag inte men skulle tippa på nagelmålning och Netflix. Imorgon är det sista dagen på det här fantastiska året och jag ska fira in det nya året tillsammans med Niklas och hans vänner i en stor lägenhet på Möllan. Det kommer bli fancy så jag borde börja göra mig i ordning redan nu, haha. Haadeeee!
Vill inte från Göteborg/vill från Göteborg-selfie!

Kommentera här: